me n my luv

Daisypath Anniversary tickers

lovely fren

07 May 2015

Sambal jering goreng

Assalamualaikum....
Baru je 3 hari dari balik dr kg halaman yang di cintai.. tp rindu nye kat mak n abah tu memang cepat aje bertandang..... kalau dekat la.. tiap2 minggu nak balik... ok.. sekarang.. mampu nangis dalam hati jep... tengok gambar & kol aje sebagai pengubat rindu....
Okla... disebabkan da rindu dengan kg.. da rindu dgn mak.. da rindu dgn abah... then bukak2 gambar.. tjumpe plk 1 gambr yang secara x langsungnye buat aku yg kt penang ni telan air liur bekali2... my feveret forever lah....

Ni nama die sambal jering goreng.... mgkin kalau tempat lain pangil lain tu aku x taula... selalu abah aku klu tibe2 dengar malam2 die ketang ketung kat dapur... bunyi lesung batu bagai... memang da dpt expect da die buat ape.... mmg superb rasenye... kalau ade la sambal ni... nasi yang kalau selalunye seciput sejemput tu... maun jadi bpinggan2 kot... aku mmg suke gile.. mmg mknn lain x pandang da... ade yang mintak resepi... and actually die x susah pun... cume bende yang paling penting.. jering itu sendiri.. perlu gune jering tua.. yang da keras tu.. then.. potong halus2.. ikut keselesaan... ramuan lain... mcm biase... bawang merah.. bawang putih.. cili api(ditumbuk halus) ..minyak.. ikan bilis.. ikan bilis x perlu tumbuk.. tumis bnd ni dlu mcm biase.. last skli baru masukkan jering yang da hiris td.. garam tu ikut suke ati jep nak letak byk mane.. suke masin ltk byk.. xsuke masin letak sikit.. sama jgk mcm cili.. suke pedas ltk byk.. x suke pedas letak sket.. tp almaklumla.. aku org n9.. jadi pedas itu menjadi pilihan hati.. :) lepas tu.. siap and boleh d makan.... tgok gmbar pun aku da kecur air liur.. waaaa x sabar nak balik kg lg....  ok.. sekian tuk harini... nak tidor bawak perut yang lapaaar.... 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...