me n my luv

Daisypath Anniversary tickers

lovely fren

26 October 2010

Bicara Cinta....(cerpen)

er..mlm ni..tbe2..mood aku ase cam nak mngarang cerite la plk..tp aku ni x pndai pn..just aku terigin nak mncube..xsalah pn kn...tp klu de yg x btul..tgur la..aku x kesah...
ok2...aku nak stat ni...tajuk..aku da tulis da....BICARA CINTA...ceh3x...cm jiwang je...xpe2..aku x kesah..nk jgk..hehheehhee..



"Aku dah nekad dah nak cakap kat die.tak kisah la pe pun jawapan die..aku terima,"kataku seorang diri.Tapi dari tadi aku cari...xnampak pulak batang hidung die..Manala die pergi ni ek..Aku terus mencari dan terjumpa dgn bezfren die...si Fahmi. "Woi Fahmi,kawan ko mane?? "tanyaku bila sudah hampir dengannya.
"Engkau ni kan,tak tau sopan santun-santun agaknya.Cubala bagi salam ke ape ke.Ini tak,main sergah-sergah pulak.Kau nak apa cari die??? "tanya Fahmi semula sambil mengurut-urut dadanya.Malu jugak aku dibuatnya.
"Erm..sori la..aku nak cepat ni.Kau tau tak die katne?? "tanya ku sambil merenung ke arah Fahmi. "Apasal kau pandang aku macam tu?gugur jantung aku wei.Ape kau tnya td..Fahmi ek..Die katne lagi klau tak kat library.Ok la eh..aku chow dlu, "katanya sambil berlalu pergi.
...........................................................
library
 
Perlahan-lahan aku melangkah menuju ke library.semakin dekat semakin laju jantung aku berdegup.peh..gabra siot..
"Ape-ape pun aku mesti cakap jugak.aku dah nekad, "kataku pada diriku sendiri.kire dah yakin la ni...
Masuk je kat library,aku mencari kelibat Fikri.Dekat satu sudut yang agak tersorok..aku ternampak Fikri sedang duduk membace buku..Dan ini satu peluang bagi aku sebab die duk sorang-sorang..Aku menghampirinya dan duduk bertentangan dengannya.
”Assalamualaikum” Fikri memandang ku.
”Waalaikumsalam”
Aku masih diam dan hanya memandangnya.Setelah agak lama,Fikri menutup bukunya dan merenungku.Perbuatannya itu membuatku lagi tak tentu arah.
”Kau nak cakap ape??Cakap la cepat, ”katanya padaku
”Eh..mana ada..Er..aku saja ja dating sini tengok kau buat ape, ”dalih ku.
”come on lia..aku kenal kau dah lama dah.tengok gerak geri kau pun aku tau ade bende yang kau nak cakap. ”katanya pula.Duduk ku mula tak tenteram.Berdebar-debar...
”Sebenarnya..aku..erm..aku..sukakan kau..”akhirnya dapat jugak aku cakap.Aku tertunduk..betul ke ape yang aku buat ni..Selepas beberapa minit,aku memberanikan diri memandang kearah Fikri..Fikri masih merenungku..
”Kau serius ke ni?? ”
Aku hanya mengangguk kepala.Suasana menjadi sunyi seketika..bagai kan tiada sesiapa disitu.Aku ingin mengatakan sesuatu,tapi belum sempat aku cakap,loceng sudah terlebih dahulu berbunyi.
”Kring!!! ”
Loceng berbunyi menandakan waktu rehat dah tamat.
”Loceng dah bunyi..jom masuk kelas, ”ajak Fikri.Aku hanya menurut dan kami jalan berasingan.Aku dibelakang dan Fikri di hadapan.Kami bagai orang asing yang saling tak mengenali antara satu sama lain.
 ......................................................

bilik fikri
 
”Camne ni wei..Camne aku nak cakap kat Lia tu.Yang aku suka kan kawan dia si Farhana tu.Wei,tolong la aku..pening aku camni wei.. ”kata Fikri sambil mengaru-garu kepalanya yang tak gatal itu.
”Aku rapat ngan die pun bab aku nk kenal ngn kawan die si Farhana tu.. ”
Fahmi terdiam.Die sendiri tak tau nak kata ape.....tapi tak dinafikan kawannya si Fikri ni ramai peminat.sebab mke die ni memang muke pakej...tibe-tibe die teringat sesuatu..
”Ooo..patut la die beriye nak cari kau tadi..pasal ni rupe nya. ”kata Fahmi sambil menganggukkan kepalanya.
“Camne aku nak wat ni..kalau aku cakap straight to the point.ape pulak kata die nanti.Aku taknak singgung perasaan die…”
Fahmi menghampiri Fikri yang sedang duduk smbil memicit-micit kepalanya…die menepuk belakang Fikri sambil berkata…. “Aku rasa better kau tak payah fikir dulu bende ni.bukan pe..kte kan dah nak exam.so..i think u should concentrate to your study first…and after that..u can decide wether u want to choose Zahlia or Farhana…ok??”
“Erm..betul jugak kata ko..fuh..lega aku…satu masalah settle…” Fikri bersyukur die mempunyai kawan yang sentiase ade disisi bila susah dan senang..Fikri mengenali Fahmi sejak sekolah rendah lagi..Itu membuatkan Fikri senang untuk berkongsi masalah dengan Fahmi.

Beberapa minggu telah berlalu dan exam sudah 5 hari berlangsung.Hari ni kertas terakhir dan lepas ni kami akn pergi bercamping.
..........................................................

camping

“Farhana,lambatnya kau.Dah nak bertolak dah ni.”kataku pada Farhana yang masih terkejar-kejar menjinjing sebuah beg.
“Aduh..penatnya..sori la terlambat sikit…”
“tak pe…pepehal kite masuk dulu kang dalam bas baru cerita k…meh sini aku tolong bawa beg tu…”spontan aku terus mengambil beg nya dan kami terus masuk kedalam bas…
Fikri hanya memandang dari dalam bas.Die gembira kerana Farhana turut serta dalam camping ni…sebenarnya..Fikri memang dah tau yang Farhana pergi…bab tu die pun ikut jugak…tanpa disedari bibirnya menguntum senyum.Namun senyumnya kaku apabila melihat Fahmi menghampirinya.
“Kau fikir aku tak nampak?”katanya sambil duduk disebelah Fikri..
“Farhana tu cantik kan..”
Fahmi hanya mampu menggeleng..
“Lantak kau la Fikri…angau tak habis-habis..dari layan kau…baik aku membuta…”katanya sambil menarik sweaternya menutupi dada..
Bas mula bergerak………………
...........................................................

tempat camping

Sampai saja ke tempat tersebut..kami terpegun..Tempat ini memang cantik..Tapak khemah yang telah disediakan dan berdekatan dengan air terjun..Terdapat juga bunga yang tumbuh meliar di sekitar air terjun.Tanpa membuang masa…semua pelajar memasang khemah masing-masing.Aku satu khemah dengan Farhana..Sedang kami berkhemas..tiba-tiba hp Farhana berbunyi menandakan ada message. “lia..tolong tengokkan untuk aku..”pinta Farhana yang ketika itu sedang membaca buku….

Tempat ni cantik kan..Sama macam awak..saya suka n sayangkan awk..jumpa nanti ye..bye..I LUV U..Farhana.

Tiba-tiba mataku berair..pengirim sms ni memang aku kenal.. ‘FIKRI’
“Farhana..aku nak keluar kejap..panas la..”
Aku menuju kearah sebuah batu besar  bertentangan dengan air terjun dan kawasan ini agak tersorok jugak..Aku duduk dan tanpa ku sedari..air mata kumengalir..Aku hanya membiarkan nya mengalir.Tiba-tiba..Fahmi menghampiriku danduduk…aku yang menyedari kedatangan nya it uterus mengesat air mata..Aku hanya mendiamkan diri.Begitu juga Fahmi..
“Sudahla Zahlia…..Bukan dia sorang je laki kat dunia ni…Aku pun laki gak..lagipun aku ni boleh tahan jugakpe..”katanya sambil menunjukkan gaya yang agak melucukan.Aku ketawa begitu juga dia.Sedikit sebanyak menghiburkan hatiku..Tiba-tiba suasana jadi sepi….Fahmi yang masih lagi ketawa terus terhenti..ketika itu aku sedang merenungnya…
“Macam mana kau tau ni??”
Fahmi terkedu…
“Alamak…ape aku nak kata ni…mati aku…termasuk perangkap sendiri…”bisiknya dalam hati..
“Tahu apa nya??”Fahmi cuba berselindung.
“Yang aku sukakan Fikri”
“ooo….benda tu…aku kan rapat ngan dia..mesti la dia cerita kat aku..Kau kan tau aku ngan dia tu dah macam kembar tak sama mak bapak..”kata Fahmi…
Aku yang masih tak mengesyaki apa-apa terus mengangguk…
Di dalam hati Fahmi…die lega yang Zahlia Cuma bertanyakan pasal itu..sebab msg untuk Farhana tadi tu memang diaorang yang rancang…
“Selamat aku….”bisik Fahmi didalam hati sambil mengurut-urut dadanya…
“Elo kawan…yang kau urut-urut dada ni kenapa??nak kata aku sergah kau…takde pulak…” tanyaku..
“takde pe la…saja je..tiba-tiba aku rasa nak urut..aku urut la…”jawabnya…walaupun tau jawpannya itu macam budak-budak…lantak la…….Setelah agak lama berbual,kami mengambil keputusan untuk kembali ke khemah masing-masing..
Namun..nasibku agak malang..tiba-tiba aku tergelincir dan hampir terjatuh kedalam air.Mujur Fahmi masih di situ..dia sempat memegang tangan kudan menarikku ke atas semula..Badan kami bersentuhan.Kami berpandangan dan kami bertentanagn mata..Kami menjarak kan diri apabila tersedar akan keterlanjuran masing-masing..
“Maafkan aku..”Itu saja yang keluar dari mulut nya.
“aku masuk dulu eh…sejuk kat luar ni..”kataku dan terus berlalu pergi..
Masuk je dalam khemah aku nampak Farhana..tengah bermain msg agaknya…
“Kau kemana tadi Lia??”
Aku senyap..dan terus menarik selimut menutupi seluruh tubuhku..Farhana yang pelik dengan perubahan sikapku hanya mendiamkan diri dan terus bermain msg dan sudah tentu aku tau dengan siapa die bermain msg..
“aku benci kau…!!!!”jeritku didalam hati..
....................................................

 keesokan harinya...

Aku bangun agak awal pagi ni..Aku memandang Farhana yang masih dibuai mimpi..dan aku terus keluar menuju ke bangku yang berhampiran.aku duduk smbil menikmati keindahan alam…sungguh cantik ciptaanMu…subhanallah…Namun menungku terganggu apabila terdengar satu suara menegurku..
“Sorang je ke??Farhana mana??”Tanyanya padaku..
“Dia tidur lagi”jawabku acuh tak acuh.
Fikri duduk dihadapan ku..begitu juga Fahmi..Terpandang je muka Fahmi..hatiku berdebar-debar dan serta merta mukaku menjadi merah..
“Oi Lia…apa kene kau ni..?nak kata panas..tak pulak..tetiba muka kau macam udang kena bakar ni napaa??tanya Fikri
“Hah?er..takde apa-apa la,”
“Hai..you all watpe ni?boleh join..?”Tanya Farhana yang tiba-tiba datang..
Farhana duduk disebelah ku dan turut bertanyakan perkara yang sama..
Aku hanya mendiamkan diri.
“Erm..biar aku pergi buat air eh..korang nak air ape??”tanyaku..
“Bagi je air apa-apa..janji boleh minum..”
Aku terus pergi..
“Lia..biar aku tolong kau buat air eh..”kata Fahmi..Belum sempat aku menolak…Fahmi dah pun bangun..Aku jadi serba salah..Baru ingat nak lari dari dia..dia pulak tergedik-gedik nak ikut…
“Jantan ni pun satu hal la..”  bisik ku dalam hati.
“Kenapa muka kau merah tadi..?”Tanya Fahmi padaku.Dia berdiri bertentangan dengan aku..
Dah tau lagi Tanya..sekeh kang baru tau…nak je aku cakap camtu..Namun perasaan maluku membataskan.Aku tak menjawab soalan itu malah aku menanyanya pula.
“Habis tu kenapa kau asyik pandang aku je dari tadi??”
Senyap……
“Sebab muka kau makin cantik bila merah..”bisiknya pada telingaku..
........................................................

malam terakhir

Malam ni malam terakhir kitorang kat sini..Sedih  pun ade gak sebab kena tinggalkan tempat yang cantik macam ni..Jadi aku ambil keputusan untuk berjalan-jalan disekitar kawasan dan kemudian duduk di batu tempatku duduk dengan Fahmi hari tu.Bunyi Air terjun dan tiupan angin begitu menenangkan….aku menghirup udara segar sepuas-puasnya..Namun ketenangan ku terganggu oleh suara seseorang yang memberi salam padaku..
“Assalamualaikum..” Aku menoleh..
“Walaikumsalam..Engkau Fahmi..Kau pun nak menghirup udara segar jugak ke??”
“Haah la..and aku ade bende nak bagitahu kat kau…”katanya sambil memandang kearahku..
Aku hanya membiarkan kata-katanya ditelan oleh bunyi air terjun yang begitu menenangkan ..Namun..Ketenanganku terganggu oleh sesuatu…Perkataan yang ringkas namun mempunyai maksud yang begitu mendalam.Keikhlasan yang terpancar dari matanya begitu mempesonakan.Dan tanpa ku sedari aku menyahut huluran tangannya.Mungkin ini yang dinamakan cinta.

HADIRNYA TANPA DIDUGA DAN PERGINYA JUGA TIDAK DIJANGKA..

 ok da...fullstop..hehehehe.....nak sambung ag...tp ....tgkla dlu cmne t....maap la..aku x cukup pndai nk mngrg...hehhee..
 


16 comments:

Tie HT said... [Reply to comment]

kena la rajen2 blogwalking ea :)

Unknown said... [Reply to comment]

wow!..
terbaik..
cinta dalam diam, ahakzz!
betul tuh..
cinta memang tak boleh diduga..
bila2 masa ja cinta tuh akan datang..
caya la!
suka siot...
huhuhuhu..
tersentuh hati den..
memang ar....

zuera said... [Reply to comment]

@~Ery~
hahhhaa...eksited nmpk ny...ade pglmn...cinte dlm diam gak ke??

tulip jingga said... [Reply to comment]

suka cerpen ni...ada bakat jadi penulis ni...

sy folllow blog ni ye...

Encik MamaT said... [Reply to comment]

hehe.. saya seorang yang pemendam.... ish kalau nak luah tu mau tercabut jantung :p

p[A]n[A]d[O]L said... [Reply to comment]

zuera mmg ada minat nak jd penulis ker?
kalo ada niat, keep moving with it..
tp kena rajin2 m'baca other writer pny buku den tgk mcm mn penulis2 b'jaya tue menulis.
and try to create somthing yg difrent dr other writer.
one more, penggunaan ayat tue kena jaga..
even only for stating, u have to be careful from stat dear..
**tiru gaya paul moss..


apapun, congrets..
wish u ol de best..
u got de idea already, tp kena kembangkn lagi..
hehehe

adoii, pjg sgt pla komen aku nie..
ahhaha

aibaks said... [Reply to comment]

wa... rajinnyer wat cerpen.. panjang lak tu.. mana dapat idea?

zuera said... [Reply to comment]

@p[A]n[A]d[O]L thnks tuk komen ni....mmg de mnt gak r...tp xtau mne nak stat....t episod strus ny..zue btul kn bhse k..hehehehe....thnks sgt2...
nsht awk bgune tuk sy...

zuera said... [Reply to comment]

@aibaks hahhaha...sume ny..dr pglmn kwn2..

zuera said... [Reply to comment]

@Nell
folow la...thnks bab suke...t zue smbung ag ye..hehehe..

zuera said... [Reply to comment]

@Encik MamaT malu nk luah...t mlepas..hehehhee

❤Nadhratul Basyirah Amirudin❤ said... [Reply to comment]

bagus2...teruskan lagi...bez gak bace :)

Rinna said... [Reply to comment]

Hmm.ada bakat jadi penulis.. teruskan usaha..lagi.. :)

Cerita pun best.. :)

zuera said... [Reply to comment]

@❤Nadhratul Basyirah Amirudin❤ thnks...t zue smbg ye..heheheh....

AngahSayang2314 said... [Reply to comment]

hhehesuka cerpen yeeee

zuera said... [Reply to comment]

@AngahSayang2314
suke cerpen ye..bce la..hehhee...t zue smbg ag..lau ade mse..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...